Pages

Monday, March 15, 2010

Ajar anak solat dari kecil

Setiap hari jumaat pelajar Pasti As-Syifaa akan mengadakan praktikal solat pada sebelah pagi diselangseli dengan kreativiti, riadhah dan menyanyikan nasyid-nasyid Pasti.  Anak-anak ini cepat belajar di tambah dengan abang2 dan kakak2 6 tahun yang telah mula fasih dengan bacaan2 dalam solat.  Walaubagaimana pun tidak dapat dinafi ada juga pelajar yg kurang memberi perhatian dan tidak suka untuk mengikut sama2 membaca menjadikan mereka agak lambat untuk menerima apa yang di ajar.

Saya merasa berbesar hati dan berbangga bila sebahagian besar dari mereka terutama pelajar 6 tahun sudah fasih membaca ayat kursi, ayat seribu dinar, doa iftitah, doa qunut dan banyak lagi doa2 lain.sekarang kami dalam proses untuk membawa pelajar menghafal asma'ul husna.  Kami juga tidak lupa untuk memahirkan mereka dengan pelajaran akedemik.. sekarang kami telah mulakan kelas cepat membaca kerana target kami semua pelajar keluar dari PAsti Syifaa dapat membaca.

Opps tersasar, saya nak fokus kepada praktikal solat sebenarnya..





Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang anak telah mengenal kiri dan kanan, ajarlah dia bersembahyang“.

Nabi Muhammad SAW menyuruh kita ajar anak solat sejak dari umur 7 tahun dan pukul kalau tidak solat bila umur 10 tahun.
Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). (Hadis riwayat Abu Daud).
Pukul itu pula bukanlah untuk menyeksa, cuma sekadar untuk menggerunkan. Janganlah dipukul bahagian muka kerana muka adalah tempat penghormatan seseorang. Allah SWT mencipta sendiri muka Nabi Adam. Selain itu kita juga dilarang menjatuhkan airmuka orang lain.
Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila salah seorang di antara kamu bertengkar dengan saudaranya maka hendaklah beliau menghindari dari memukul di bahagian muka
Dalam mendidik anak-anak, berlemah lembutlah, namun sediakan rotan di rumah (digantung) sekadar untuk mengertak kalau mereka malas beribadat. Dalam satu hadis lebih kurang maksudnya “ Tiada kebaikan/berkat rumah yang tiada rotan”

Asuhlah anak-anak kita seperti kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya” supaya akhlak anak jadi baik. Ini kerana “kuah tidak semestinya tumpah ke nasi”. Ada orang jahil yang lahir dari rumah ulama dan ada juga ulama yang lahir dari rumah orang jahil. 

Saf kanak-kanak

Saf bagi kanak-kanak di dalam masjid ialah di belakang saf orang dewasa. Dalam hadith disebut,  “Adalah Rasulullah SAW mengatur saf lelaki di depan saf kanak-kanak dan saf perempuan di belakang saf kanak-kanak.” (Riwayat Muslim). 

Saf kanak-kanak adalah dibelakang kerana sembahyang mereka adalah sunat sahaja jika dibandingkan dengan sembahyang orang dewasa yang hukumnya fardhu. 

Pengasingan ini bukanlah kerana mereka belum berkhatan dan ada kotoran ‘kulup’. Ada pendapat yang mengatakan kanak-kanak boleh sembahyang dalam satu saf bersama orang dewasa kerana orang dewasa juga mengandungi najis dalam badan mereka. Sebenarnya ia bukanlah najis selagi masih berada dalam badan dan belum keluar dari badan. Lagipun Rasulullah sendiri yang mengatur saf kanak-kanak di belakang saf orang dewasa.

No comments:

Post a Comment